چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ
چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ

«قلی داراب خوب» حنجره ای با وسعت نیم قرن انعکاس

در آن ساعتی که انگشتان «استاد نکیسا» جای جای ساز خود را برای نواختن نوای تازه ای نوازش می کرد تا حنجره ای را به تبعیت از نُت های سازش وادار نماید هرگز گمان نمی بُرد که صدای فراگیر شروه خوانِ دارابی ساز و نُت هایش را همزمان غافلگیر نماید. همان صدای ماندگاری که حضور خود را با اجرای شروه های نوین به اثبات رسانده بود.

زنده یاد ضیاء کمانه زیبا گفته است که «قلی داراب خوب» را باید مُبدع ِشروه نوین داراب دانست؛ شروه خوانی بی ادعا که خاطرات روزگار بودنش در میان مردم داراب هنوز سینه به سینه نقل می شود و بزرگترهای نسل پیشین به سَبکِ خویش با شنیدن نام قلی داراب خوب برایش فاتحه ای می خوانند تا در آرامشی ابدی خاک های خفته بر پیکره بی جان او را با گلواژه های ملکوتی خداوند رحمانِ رحیم عجین نمایند.

هر چند که چندین دهه از زمان ضبط صدای زنده یاد قلی داراب خوب بر روی صفحات قدیمی می گذرد اما شنیدن صدای فراگیر، پخته و پر از احساس وی که پس از گذشت حدود 46 سال به همت زنده یاد ضیاء کمانه و دوستانش بر تن لوح های فشرده دوار نشست و جانی دوباره گرفت، نقطه اتصالی خواهد بود میان نسل قدیم و جدید شروه خوان داراب تا بدین اندک آینه ی دل را صیقلی دوباره داده و دیباچه ای برای یادمان سفرکردگان و میراثی ماندگار در عرصه شروه شهرمان داراب باشد.

صدای زنده یادان ضیاء کمانه و قلی داراب خوب را از یک مجموعه اهدایی بشنوید.

تذکر بسیار مهم : " لازم به ذکر است بواسطه ضرورت احترام به گردآورندگان این مجموعه فقط قطعه کوتاهی از صدای وی را در دسترس علاقمندان قرار داده ایم تا اجر تهیه کننده این کار محفوظ بماند. "

دانلود صدای زنده یادان ضیاء کمانه و قلی داراب خوب



مدیر عامل سیمان داراب در نشست سالیانه با پرسنل:پشت و پناه همدیگر باشیم

جلیل سلمان-جلسه سالیانه مدیر عامل شرکت سیمان داراب با پرسنل بزرگترین مجموعه صنعتی شهرستان داراب امروز در حالی برگزار شد که حمیدرضا متقاعدی اولین سال هدایت شرکت سیمان داراب را در سمت مدیر عاملی با رضایت از عملکرد این مجموعه پشت سر گذاشت.

متقاعدی که پیش از این به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان داراب مشغول فعالیت بود در سال 1393 و پس از جدا شدن مهندس اکبر مجیدپور از سیمان داراب و پیوستن وی به سیمان تهران به عنوان مدیر عامل سیمان داراب انتخاب شد تا سال 1394 را به عنوان اولین سال همکاری خود به عنوان مدیر عامل این شرکت در کارنامه مدیریتی خود ثبت و ضبط نماید.

سخنرانان اصلی این مراسم که در مسجد کارخانه برگزار شد به ترتیب مهندس احمد عندلیبی به عنوان رئیس شورای اسلامی کارگران شرکت سیمان داراب و مهندس حمیدرضا متقاعدی، مدیر عامل این شرکت بودند که به تشریح عملکرد و دستاوردهای یکساله خود پرداختند.

مهندس احمد عندلیبی به عنوان اولین سخنران این مراسم ضمن توضیح و تشریح فعالیتهای انجام شده توسط اعضای شورا در سال جاری، از همدلی و همراهی مناسب و درخور مدیر عامل شرکت در این مدت صمیمانه تقدیر و تشکر نمود و با اشاره به تشکیل کمیته مشاغل سخت و اقدامات انجام شده در این خصوص از همکاری و دقت نظر مدیر عامل و معاونت مالی اداری شرکت در پرداخت به موقع بهره وری و حقوق پرسنل قدردانی نمود.

رئیس شورای اسلامی کارگران سیمان داراب در ادامه سخنان خود از تحقق تغییر وضعیت نیروهای روزمزد در سال آتی خبر داد و از تلاشهای انجام شده مدیران ارشد سازمان علی الخصوص مهندس متقاعدی در این خصوص قدردانی کرد.

حضور فعال اعضای شورای اسلامی در کمیته های فنی، حفاظت، ایمنی و بهداشت، کمیته انضباطی و منابع انسانی و تشکیل جلسه با مدیران عامل تعاونی های مسکن و مصرف و مدیر صندوق غدیر جهت رفع مشکلات و موانع پیش روی پرسنل، پیگیری مطالبات صنفی کارگران شاغل در شرکت، پیگیری مطالبات بانوان شاغل در کارخانه، ارتباط وسیع با نهادها و ارگانها در خارج از سازمان و گسترش همکاریهای علمی و تخصصی در حوزه های مختلف با آنها، پیگیری مباحثی همچون درمانگاه تامین اجتماعی و خانه کارگر و حضور فعال در کمیته های فرهنگی شهرستان از دیگر مواردی بود که توسط رئیس شورای اسلامی کارگران سیمان در این جلسه به عنوان بیلان کار سال 94 اعضای شورا مطرح و به سمع پرسنل رسانده شد.

عندلیبی در ادامه ی تشریح عملکرد یکساله شورای اسلامی کارگران سیمان داراب از ایجاد فضای تبادل نظر، بحث و گفتگو پیرامون مسائل و مشکلات شرکت بر روی شبکه مجازی شورای اسلامی سیمان داراب خبر داد و از همه همکاران علاقمند برای حضور در این گفتمان مجازی دعوت نمود.


سخنران بعدی این مراسم مهندس حمیدرضا متقاعدی بود که در قامت مدیر عامل شرکت سیمان داراب از همان ابتدا با چیدمان کلمات مناسب و آرامش بخش توانست گوشه ای از حاشیه ها و نگرانی های موجود در اذهان پرسنل را با ابراز رضایت از عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود بخوبی مرتفع نماید.

متقاعدی که گزینه «رضایت» را بر روی میز گفتگوی خود قرار داده بود محور اصلی سخنان خود را در سه بخش تشریح نمود.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه دو مقوله تولید و فروش در ارتباط مستقیم با یکدیگر قرار دارند و استمرار فروش به استمرار تولید وابستگی دارد ضمن ابراز رضایت از عملکرد همه عوامل دست اندر کار این مجموعه بزرگ به مشکلات موجود در بخش صادرات نیز گریزی زد و از حضور محصولات بی کیفیت برخی از شرکت های سیمانی در استان فارس سخن به میان آورد.
 
مدیرعامل سیمان داراب ضمن اشاره به تحقق تولید مد نظر سازمان، از کاهش سقف خرید، افزایش رقابت در بازار فروش، کاهش سطح صادرات، مشکلات فروش سیمان در استان و وجود واسطه ها و همچنین به افزایش قیمت تمام شده سیمان اشاره نمود.

وی با تشریح تلاش های انجام شده برای ایجاد آرامش در فضای کارخانه و استمرار فروش محصولات تولیدی سیمان داراب اطمینان داد که همه عوامل مدیریتی کوشش خواهند نمود تا آرامش خاطر همچنان در مجموعه بزرگ سیمان داراب پایدار باشد.
مهندس متقاعدی در دومین بخش از سخنان خود با ارائه اعداد و ارقام به تشریح وضعیت مالی شرکت و ارائه بیلان کاری در طول یک سال گذشته پرداخت.
هزینه های تأمین مواد اولیه، دستمزدها، هزینه های انرژی مصرفی و بازار بورس به همراه تلاشهای انجام شده برای خروج سیمان داراب از رکود مالی به عنوان دومین مقوله مورد بحث سخنران دوم این مراسم به سمع و نظر پرسنل حاضر در این مراسم رسانده شد.
حمیدرضا متقاعدی با بیان اینکه «بیاییم پشت و پناه هم باشیم» سومین آیتم سخنان خود را با مقوله اتحاد و همدلی آغاز نمود و ضمن ورود به مبحث ارتباط دوسویه و منافع آن، تغییر تفکر ایجاد شده در پرسنل را مورد تحسین قرار داد و با اشاره به اینکه «به گذشته برنگردیم» و «در مورد گذشته قضاوت نکنیم در حالیکه اطلاعات کاملی از آن نداریم» ، تعامل و گفتگو را روال همیشگی زندگی خود معرفی نمود و همگان را به مثبت اندیشی و ارائه انرژی مثبت به مدیران سازمان دعوت کرد.


وی در این فراخوان صنفی تأکید کرد هم پرسنل و هم مدیریت باید در کنار همدیگر باشند تا سختی کارها آسانتر شود چرا که امروز صنعت شرایط بسیار سختی دارد و ما باید در یک کلمه مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت نماییم؛ پرچم مدیریتی سیمان داراب را با تبیین شعار سال 95 بر مبنای تداوم تولید پایدار و متعهد، عمل به مسئولیتهای اجتماعی و احترام به حقوق ذینفعان رنگ آمیزی نمود و از همه کارکنان سیمان داراب درخواست کرد تا آنرا در سال جدید سرلوحه کار خود قرار دهند.


مهندس متقاعدی مجدداً با تأکید بر این نکته که پرسنل با اعضای شورای اسلامی ارتباط و هماهنگی بیشتری داشته باشند سخنان خود را با اجازه پرداخت پاداش ده روزه به پرسنل تلاشگر سیمان داراب پایان دادند.

بدون تردید اهمیت انتخاب گفتمانی مبتنی بر تعامل و گفتگو در جهان امروز توانسته است بزرگترین و متمدن ترین کشورها را در برابر کشور عزیزمان ایران وادار به تعظیم و تکریم نماید. گفتگو و تعاملی که سایه سارش معنایی برای آرامش و هیجانی شیرین برای طی نمودن لحظاتی شاد و قالبی ژرفناک برای  ساختن بستری از التیام و فارغ شدن از التهاب می باشد.

بدون اغراق امروز باید اذعان نمایم که پرسنل سیمان داراب توانسته اند با « مدیریت صحیح خواسته های خود » و مدیران ارشد سیمان داراب با « مدیریت صحیح توان خود » شکافهای ناشی از حاشیه های پیشین را به خوبی مدیریت و خلاء های موجود را از میان بر دارند.

چیدمان کلمات صحیح و مناسب و گفتگویی همراه با طمانینه و توکلی پایان نیافتنی بر خداوند مهربان می تواند بسیاری از گره های بسته ی باز نشدنی را از تار و پود درونش بشکافد و قلبهایی را به هم نزدیک نماید که منافع مشترک بسیاری از انسانهای بالغ و نابالغ را به خود گره زده اند.

و در این رهگذر؛ آنان که می دانند دریافته اند و آنانکه نمی دانند نیافته اند که چه گوهری است همدلی و همراهی.
پشت و پناه هم باشیم...

25-12-1394

دانلود فایل داراب در مجلس شورای اسلامی(سالهای 1359 تا 1369)

یکی از بخش های جالب توجه در مجلس شورای اسلامی، سخنان نمایندگان و تذکرات آنان به وزراء و مسئولین وقت می باشد که حاوی نیازها و مشکلات حوزه های انتخابیه در همان زمان است.
از جمله مواردی که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است تذکرات نمایندگان ادوار گذشته داراب در مجالس اول تا سوم می باشد که با دو حادثه بزرگ رو به رو بود:
1- حضور اولین نماینده داراب در مجلس شورای اسلامی در سال 1359 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
2-آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359
از این رو مدیریت وبلاگ چن ون در تلاشی یک هفته ای برخی از منابع مربوط به سالهای 1359 تا 1369 را استخراج و در دسترس علاقمندان قرار می دهد با این امید که در فرصت های آتی بتواند این مطالب را تکمیل تر نماید.
مطالب استخراج شده در قالب یک فایل PDF چهل صفحه ای و تحت عنوان " داراب در مجلس شورای اسلامی" تقدیم علاقمندان می شود.
لازم به ذکر است که در انتهای این فایل، تصویر پنج نفر از نمایندگان حوزه انتخابیه داراب در مجلس ملی و سنا نیز قرار گرفته که از کتابخانه مجلس شورای اسلامی استخراج شده اند.

 برای دریافت این فایل بر روی لینک زیر کلیک نموده و پس از باز شدن پنجره MEDIAFIRE بر روی کلمه DOWNLOAD کلیک نمایید تا فایل "پی دی اف" را دریافت کنید.
 
دانلود فایل داراب در مجلس شورای اسلامی

زلزله 68 فرگ به روایت مرکز اسناد هاشمی

 زمان : ۱۳۶۹/۸/۱۶ کد مطلب : ۱۷۳۸۳

تا ساعت نُه ونیم صبح کارها را انجام دادم. وقت ملاقات آقای[حمید]میرزاده را صرف کارها کردم. او برای رسیدگی به وضع زلزله زدگان جنوب، به منطقه سفر کرده است؛ دیشب زلزله‌ای با قدرت 6/6 [درجه در مقیاس]ریشتر، بخشی از روستاهای داراب را [در استان فارس]خراب کرده و تلفات داشته است: 22 کشته و چند مجروح.

***

18-8-1369 نماز جمعه تهران(هاشمی رفسنجانی):

....نکته جالب دیگر اینکه بودجه‏های عمرانی بیشتر از آن مقداری که تعیین شده، مصرف شده و رشد بهتری دارد و بودجه‏های جاری کندتر مصرف می‏شود و این جالب است. ما هنوز در مورد مصالح ساختمانی و حمل و نقل دچار مشکل هستیم، اما با همه این اشکال، آنقدر توانستیم امکانات عمرانی را تجهیز کنیم که بتوان بودجه عمرانی پیش‏بینی شده در بودجه امسال را جذب کرد. اینها مطالبی است که باید برای جامعه خوشحال کننده باشد و نتیجه این حرکت فعلی اینست که روند اقتصادی کشور در مسیر صحیحی قرار گرفته و اگر این حرکت ادامه پیدا کند، ظرف مدت معقولی، تعادل اقتصادی در جامعه پیدا خواهد شد و امیدواریم بتوانیم این حرکت را با کمک شما مردم، دولت، مجلس و دیگر نهادها ادامه دهیم. متأسفانه زلزله داراب را در هفته گذشته داشتیم که همه را متأثر کرد. ما تسلیم رضای خداوند هستیم. جمعی از مردم محروم، در آن منطقه دچار آسیب شدند و در پی وقوع این زلزله خسارات زیادی به مردم و تأسیسات زیربنایی موجود در منطقه وارد شد که ان‏شاءالله با همت مسؤولین و با کمکی که دولت می‏تواند بکند به سرعت این خرابیها جبران شود. ما به مردم عزادار و آسیب دیده تسلیت عرض می‏کنیم و امیدواریم بتوانیم آنها را به موقع از مشکلی که برایشان پیش آمده، نجات دهیم.

***

زمان : ۱۳۶۹/۸/۲۰  یکشنبه 20 آبان 1369 | 22 ربیع‌الثانی 1411 11 نوامبر 1990

آقای [حمید]میرزاده آمد و گزارش زلزله داراب و کمک‌های اولیه و نیازهای بازسازی را داد.

کتاب تاریخ اجتماعی داراب در عهد قاجار و پهلوی منتشر شد

عصر داراب،  کتاب «تاریخ اجتماعی داراب در عهد قاجار و پهلوی» اثر نویسنده پر تلاش و محقق نام آشنای داراب «آقای ابوالحسن صادقیان» پس از گذشت حدود ۱۲ سال بالاخره چاپ و منتشر شد.


این کتاب در هفت بخش مدخل، ریشه ها، تلاش، زندگی، روستا، کوچ نشینان و تصاویر می کوشد تا ضمن پرداختن به تحولات اجتماعی داراب در عهد قاجار و پهلوی تصویر نسبتاً شفافی از آن دوران را در اختیار خوانندگان خود قرار دهد.
صادقیان، ضمن کالبد شکافی جامعه شهری و روستایی، هم زمان وقایع تاریخی را نیز رصد نموده و در قالبی متفاوت ارائه کرده است.
تاریخ اجتماعی داراب شرحی واقعی، رنگارنگ و خاطره انگیز از یک جامعه اجتماعی عبور داده شده از زمان را به تفسیر نشسته است که بی شک نسل جدید را در مواجه با نادیده های فراوانی قرار خواهد داد که تاکنون آنرا تجربه نکرده اند و برای علاقمندان به رشته های جامعه شناسی و تاریخ می تواند به عنوان یک منبع قابل اعتماد در شناسایی زوایای پنهان دوران یاد شده مورد استفاده قرار گیرد.
ابوالحسن صادقیان از چهره های شناخته شده دانشگاهی به عنوان سردبیر بخش های فرهنگی و تاریخی نشریات و مطبوعات محلی داراب، مقالات و یادداشتهای فراوانی را در طول سالهای گذشته تهیه و تقدیم علاقمندان به تاریخ داراب نموده است و از مطرح ترین مقالات وی، اعتراض به مقدمه نگاشته شده بر کتاب تذکره لطایف الخیال اثر مولانا شاه محمد دارابی است که در نشریه افسانه داراب (بهمن ۱۳۹۱)به چاپ رسید و فرزندان این مرز و بوم هرگز این مقاله را فراموش نخواهند کرد.
کتاب تاریخ اجتماعی داراب در عهد قاجار و پهلوی در ۲۹۲ صفحه و توسط مجمع ذخایر اسلامی قم منتشر و هم اکنون در کلیه کتابفروشی های داراب در دسترس علاقمندان قرار دارد.

جلیل سلمان