چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ
چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ

سکه های ضرب شده در ضرابخانه دارابگرد از 9 پادشاه ساسانی

جلیل سلمان(پژوهشگر آزاد)- چِنُ وِنْ:

یکی از مهمترین ضرابخانه های دوران ساسانیان در ایران ضرابخانه شهر دارابگرد می باشد که علاوه بر ضرب سکه های نقره، سکه های طلا نیز در آن ضرب می شده است.


تصاویر زیر مربوط به سکه های ضرب شده در ضرابخانه شهر باستانی دارابگرد در استان فارس می باشد که متعلق به 9 تن از پادشاه ساسانی و از جنس نقره بوده و موزه بریتانیا اقدام به انتشار تصاویر آنها نموده است.
تصاویر زیر برگفته از موزه بریتانیا می باشد و نامگذاری و تاریخ آنها نیز دقیقاً مطابق با شناسنامه این سکه ها بر روی موزه بریتانیا است.
تعداد بسیار زیادی از این سکه ها در پی حفاریهای انجام شده توسط سر مارک آورل اشتاین انگلیسی به دست آمده و به موزه بریتانیا منتقل شده اند.
این سکه ها با نماد " دا" نشانه ضرابخانه شهر دارابگرد و متعلق به شاهان مختلفی همچون یزدگرد اول، فیروز، قباد اول، جاماسپ، هرمز چهارم، خسرو اول، خسرو دوم، اردشیر سوم و یزدگرد سوم می باشد.

 نماد " دا" علامت ضرابخانه شهر باستانی دارابگرد در فارس

سکه یزدگرد اول-yazdgird i-420-399

سکه پیروز-pirouz-484-457

سکه قباد1-kavad i-523

سکه جاماسپ-jamasp-498

هرمز-hormizd iv-584

خسرو-khusru i -574

خسرو2-khusro parviz2-614


اردشیر3-ardashir iii-629

یزدگرد سوم-yadzgird iii-651


استخراج و ارائه از جلیل سلمان

دینار طلای دارابگرد زینت بخش گالری های هنری آمریکا

در میان سکه های موزه مورد نظر تعداد 36 عدد سکه ضرب شده در دارابگرد می باشد که مطابق شناسنامه های منتشر شده 35 عدد از سکه ها، درهم و از جنس نقره و یک عدد از آنها نیز دیناری از جنس طلا می باشد.

داراب آنلاین؛ جلیل سلمان-انجمن مسکوکات آمریکا ( ANS ) یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در شهر نیویورک است که دارای زیر مجموعه های بسیار متنوعی از آثار تاریخی و فرهنگی کشورهای مختلف جهان می باشد .

از جمله بخش های بسیار قابل توجه موجود در آن، موزه سکه شناسی می باشد که دارای سکه های ارزشمندی از دوران مختلف تاریخی است.

در میان سکه های موزه مورد نظر تعداد 36 عدد سکه ضرب شده در دارابگرد می باشد که مطابق شناسنامه های منتشر شده 35 عدد از سکه ها، درهم و  از جنس نقره و یک عدد از آنها نیز دیناری  از جنس طلا می باشد.




این دینار طلا با وزن 3.924 متعلق به دوران سلاجقه بزرگ (محمودII) است که پشت و روی آن مزین به  طرح "لا اله الا الله" و "محمد رسول الله"  بوده و  متعلق به آلبوم 1688 این موسسه می باشد.


این انجمن دارای سه بیس (Base) اصلی کتابخانه، مجموعه های هنری و بخش مستندات است که در این میان مجلات مرتبط با سکه شناسی آن نیز قابل توجه می باشد.



مرمت سکه نقره ساسانی ضرب شده در دارابگرد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: این سکه درسال سی و هفتم سلطنت خسرو دوم و در ضرابخانه دارابگرد ضرب شده است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سکه نقره دوره ساسانی در کارگاه حفاظت و مرمت آثار تاریخی این معاونت مرمت و مستندسازی شد.

به گزارش داراب آنلاین به نقل از روابط عمومی این سازمان محمود بختیاری شهری ضمن اعلام خبر فوق افزود: سکه مکشوفه در آتشکده آذر برزین مهر در فعالیتهای مرمتی و نجات بخشی این بنا در ضلع جنوبی این آتشکده به دست آمده است.
وی در ادامه اظهار داشت: تاکنون 3 عدد سکه نقره ساسانی طی برنامه های مرمتی و باستان شناسی از آتشکده های خراسان رضوی کشف شده است که دو مورد آن مربوط به بندیان درگز و متعلق به خسرو اول (انوشیروان) و دیگری متعلق به خسرو دوم (پرویز) می باشد که این امر نشانگر توجه این دو شهریار ساسانی به آبادانی مراکز مذهبی در خراسان بزرگ دارد.
ربابه موسی زاده کارشناس گروه حفاظت و مرمت این سازمان نیز در ادامه توضیح داد: شی مذکور جنسیت خالص با آلیاژ نقره و استحکام تقریبا مطلوب داشت و رسوبات سیاه رنگ و قهوه ای در تمام سطح و گاهی سبز در بعضی نقاط مشهود و آشکار بود.
وی با اشاره به اینکه نقش پشت و رو سکه قبل از رسوب زدایی نامشخص و در این حالت واضح نبود گفت: مستندسازی و تهیه عکس قبل از مرمت صورت گرفت و پاکسازی به روش توامان فیزیکی و شیمیایی و طی چند مرحله همراه با شستشوی مداوم انجام پذیرفت و پس از رسیدن به نقوش اصلی جهت بررسی بیشتر به باستانشناسان تحویل گردید.
علی حسن آبادی باستان شناس دفتر محوطه های تاریخی این سازمان هم در ادامه گفت : بر اساس مطالعات اولیه انجام شده سکه نقره مکشوفه متعلق به سالهای پایانی سلطنت خسرو دوم است که بر روی سکه نیم تنه پادشاه در حالی که به سمت چپ نگاه می کند تصویر شده است و در سمت چپ نیز تصویر نام پادشاه و درسمت راست القاب وی نوشته شده است که متاسفانه به دلیل سائیدگی قابل خواندن نیست.
وی در ادامه گفت: در پشت سکه و میان سه حلقه تصویر آتشدان و دو پرستار آتش نقش شده است و در سمت چپ تصویر سال سلطنت پادشاه و درسمت راست تصویر محل ضرب سکه به خط پهلوی ساسانی نوشته شده و نسبتا سالم و قابل خواندن است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: این سکه درسال سی و هفتم سلطنت خسرو دوم و در ضرابخانه دارابگرد ضرب شده است.
شایان ذکر است: سکه های ساسانی اسناد و مدارک گرانبهائی از تاریخ فرهنگ ، هنر و مذهب ایران به شمار می روند و سکه ها ی این دوره از جنس طلا، نقره، برنز و آلیاژی از قلع و سرب هستند، از مهمترین ویژگیهای سکه های ساسانی تاریخ ضرب آنهاست، خواندن و مطالعه آنها بسیاری از مسائل و ابهامات موجود از دوره ساسانی روشن می کند.
همچنین لازم به یادآوری است که در دوره ساسانیان با جلوس هر شهریار (پادشاه) بر تخت سلطنت مبدا تاریخ آغاز و با خاتمه سلطنت او تاریخ مذکور به پایان می رسید .

برگزاری مراسم تعزیه در شبهای تاسوعا و عاشورای حسینی در داراب

مطابق اطلاع رسانی مدیریت گروه فرهنگی هنری عترت داراب، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم تعزیه امسال نیز همچون سالهای گذشته در داراب برگزار خواهد شد.
یونس(صمد)یعقوبی ضمن بیان این مطلب افزود : گروه فرهنگی هنری عترت مطابق روال هر سال و مصادف با شب های تاسوعا و عاشورای حسینی نسبت به برگزاری مراسم تعزیه در داراب اقدام می نماید.


وی ساعت برگزاری مراسم را 7/5 شب اعلام نمود.
مراسم تعزیه امسال به مدت دو شب در محل پارک حاشیه ای داراب(روبه روی هتل نقش شاپور )برگزار خواهد شد.


زمان برگزاری تعزیه :
شب اول : همزمان با شب تاسوعای حسینی(94/07/30)
شب دوم : همزمان با شب عاشورای حسینی(94/08/01)
ساعت برگزاری تعزیه : 7/5 شب
مکان برگزاری تعزیه : پارک حاشیه ای داراب،-روبه روی هتل نقش شاپور

فیلم نصب پرچم 400 مترمربعی مزین به نام اباعبدالله(ع) در داراب فارس

بزرگترین پرچم سرخ حسینی تاریخ داراب مزین به نام " یا اباعبدالله" بر بلندای دستان نمازگزاران داراب فارس به محل نصب پرچم در ساختمان سیلوی قدیمی این شهر حمل و توسط مریدان سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بر بدنه بلندترین ساختمان داراب نصب شد.

پرچمی که با آن داراب فارس رنگی حسینی گرفت و عاشقانه های عاشورایی را به تکرار فریاد زیبای " یاحسین" آکنده نمود.

همزمان با آغاز محرم الحرام سال 1437 هجری بزرگترین پرچم سرخ حسینی تاریخ داراب بر بدنه ساختمان سیلوی قدیمی این شهر نصب شد.


این پرچم که به همت هیات فاطمیون داراب تهیه شده است به شهرستان داراب رنگی عاشورایی بخشید.
با هم فیلم لحظه نصب این پرچم را بر بدنه سیلوی داراب ببینیم. ابعاد این پرچم 400 متر مربع می باشد.


فیلم لحظه نصب پرچم سرخ حسینی در داراب فارس