چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ
چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ

نیایشگاه سنگی دارابگرد(Druidical stone)

در سمت غرب شهر باستانی دارابگرد در استان فارس، بقایای یک سازه ی سنگی تقریباً مدور شکل بر روی تپه ای کم ارتفاع وجود دارد که در سال 1811 میلادی توسط سرویلیام اوزلی برادر سفیر کبیر بریتانیا در ایران-سرگور اوزلی-دروید/دروئید(druid/druidical)نامگذاری شد. بررسی های بیشتر نشان داد که این مجموعه سنگی در برخی از کتب نویسندگان اروپایی با استون هنج انگلستان نیز مقایسه شده است. نویسندگان اسلامی بنای شهر باستانی دارابگرد را منتسب به داریوش می دانند. نام داراب  در کتاب بندهشن و به شکل darapkart در کتاب های ماتیکان هزاردادتستان و  شترستانهای ایرانشتر نیز آمده است. اینگونه بناهای سنگی را متعلق به مجوسان(مگوس، مغ) می دانند و تعریف آنرا maga یعنی محلی برای سماع جادویی آورده اند.


مقاله تکمیلی را می توانید با فرمت پی دی اف از لینک زیر دانلود نمایید:


مقاله نیایشگاه سنگی دارابگرد از جلیل سلمان

 




برچسب‌ها: دروئیددرویدdruidical stoneدارابگرد

شهرها و نواحی تابعه کوره داراب گرد در کتاب فارسنامه ابن بلخی

ابن بلخی در کتاب فارسنامه شهرها و نواحی تابعه داراب گرد را چنین آورده است:

پرگ و تارم و پسا(فسا) و جهرم و کرم و رونیز و شق رودبال و شق میشانان و ایج و فستجان و رنبه و اصطهبان(استهبان)و میشکانات و جویم ابی احمد و خیره و نیریز.

-ابن بلخی، فارسنامه، تصحیح گای لسترینج،صفحات 129 تا 132

 

ولایت داراب گرد(استان داراب گرد) همراه با شهرهای تابعه برگرفته از کتاب فارسنامه ابن بلخی


برچسب‌ها: دارابدارابگرداستانولایتکوره

دارابِ فارس میزبان شهید مدافع حرم(شهید ابوذر فرح بخش)

مردم شهرستان داراب در استان فارس فردا، سه شنبه میزبان نخستین شهید مدافع حرم خواهند بود.

شهید بزرگوار «ابوذر فرح بخش» فردا بر دستان مردم ولایت ودار شهرستان داراب در استان فارس تشییع خواهد شد و از آنجا به زادگاهش روستای بانوجِ داراب منتقل و در گلزار شهدای این روستا به خاک سپرده خواهد شد.



مردم داراب ساعت 20 امشب با شهید ابوذر فرح بخش فرمانده یگانه پایگاه مقاومت بانوج وداع و سپس در ساعت 8 و 30 دقیقه روز سه شنبه مراسم تشییع وی را به شایسته ترین نحو ممکن انجام خواهند داد.

این شهید بزرگوار مدافع حرم طی سال های 1394 و 1395 بعنوان فرمانده پایگاه نمونه انتخاب و در دفاع از حرم خطیب بزرگ کربلا، زینب کبری(س) به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

راهش پر رهرو باد...