چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ
چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ

«قلی داراب خوب» حنجره ای با وسعت نیم قرن انعکاس

در آن ساعتی که انگشتان «استاد نکیسا» جای جای ساز خود را برای نواختن نوای تازه ای نوازش می کرد تا حنجره ای را به تبعیت از نُت های سازش وادار نماید هرگز گمان نمی بُرد که صدای فراگیر شروه خوانِ دارابی ساز و نُت هایش را همزمان غافلگیر نماید. همان صدای ماندگاری که حضور خود را با اجرای شروه های نوین به اثبات رسانده بود.

زنده یاد ضیاء کمانه زیبا گفته است که «قلی داراب خوب» را باید مُبدع ِشروه نوین داراب دانست؛ شروه خوانی بی ادعا که خاطرات روزگار بودنش در میان مردم داراب هنوز سینه به سینه نقل می شود و بزرگترهای نسل پیشین به سَبکِ خویش با شنیدن نام قلی داراب خوب برایش فاتحه ای می خوانند تا در آرامشی ابدی خاک های خفته بر پیکره بی جان او را با گلواژه های ملکوتی خداوند رحمانِ رحیم عجین نمایند.

هر چند که چندین دهه از زمان ضبط صدای زنده یاد قلی داراب خوب بر روی صفحات قدیمی می گذرد اما شنیدن صدای فراگیر، پخته و پر از احساس وی که پس از گذشت حدود 46 سال به همت زنده یاد ضیاء کمانه و دوستانش بر تن لوح های فشرده دوار نشست و جانی دوباره گرفت، نقطه اتصالی خواهد بود میان نسل قدیم و جدید شروه خوان داراب تا بدین اندک آینه ی دل را صیقلی دوباره داده و دیباچه ای برای یادمان سفرکردگان و میراثی ماندگار در عرصه شروه شهرمان داراب باشد.

صدای زنده یادان ضیاء کمانه و قلی داراب خوب را از یک مجموعه اهدایی بشنوید.

تذکر بسیار مهم : " لازم به ذکر است بواسطه ضرورت احترام به گردآورندگان این مجموعه فقط قطعه کوتاهی از صدای وی را در دسترس علاقمندان قرار داده ایم تا اجر تهیه کننده این کار محفوظ بماند. "

دانلود صدای زنده یادان ضیاء کمانه و قلی داراب خوب



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد