چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ
چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ

عندالمطالبه

جلیل سلمان-سایت خبری داراب آنلاین-واژه "عندالمطالبه" برای کسانی که متأهل هستند واژه بسیار آشنایی است چرا که تا آنرا می شنوند بیاد مبلغ مهریه شان می افتند که از لحاظ قانونی عندالمطالبه است یعنی، هر زمان که عروس مهریه خود را مطالبه کند، ولو ‏بلافاصله پس از ازدواج، داماد موظف است آن را به وی پرداخت نماید.

 

واژه عندالمطالبه کاربردهای فراوانی دارد و در موقعیتها و موارد مختلفی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.از جمله کاربردهای بی بدیل و زیبای این واژه در زمان ازدواج، نقل و انتقالات سفته و همچنین در زمان "دریافت پاسخ سوالات مردم از مسئولین" قابل استعمال است.

 

بنابراین از امروز، مطالبه را با پاسخگویی همراه می کنیم تا به این جمله برسیم: "پاسخگویی   عندالمطالبه است"، یعنی در هر محل و هر مکان و هر زمان و هر موقعیتی، مسئولین باید به سوالات و پرسشها و درخواستهای مردم عزیز پاسخ دهند.

 

این موضوع شامل مسئولین گرامی و محترم شهرستان داراب نیز می شود و این عزیزان می بایست خود را در پاسخگویی به مطالبات عمومی ملزم بدانند هر چند که برخی از مسئولین گرانقدر این واژه را به صورت سلیقه ای و برای فرار از پاسخگویی به مردم " عند الاستطاعه-به معنی هر موقع توانایی و حالش را داشتم " نیز تفسیر می نمایند که صد البته در حال حاضر کاربرد و جایگاهی در ادبیات عمومی ندارد.

 

بعضی از عزیزان مسئولین کار را بجایی می رسانند که عندالمطالبه بودن درخواستهای عمومی جایشان را به"  مِهرم حلال، جانم آزاد " می دهند تا جائیکه مردم از درخواستها و مطالبات برحقشان می گذرند و آن مسئول محترم نیز بجای پاسخگویی، به اصطلاح "جیم" می زند و با صد ترفند جدید و ابتکاری و همراه با خلاقیت از دست سوالات متعدد و برحق مردم می گریزد.

 

 اما یک ضرب المثل قدیمی و پر کاربرد هم وجود دارد که می گوید:" یه بار جستی ملخک، دوبار جستی ملخک، ...."

 

شنیده ها حاکی از آن است که طی چند روز گذشته یکی از مسئولین رده ...شهرستان بجای پاسخگویی شفاف به مطالبات یکی از قشرهای موثر در کسب و کار و تجارت، جمله جدیدی فرموده اند بدین مضمون: (( من تا آقای..؟ و آقای..؟...حاضر نباشند به سوالات شما پاسخ نخواهم داد !!!!؟؟؟؟ ))...اِه !!!

 

حالا از این دو علامت سوال در عبارت فوق و اون " اِه" آخری که بگذریم، لازم نیست زیاد به مغز خودمان فشار بیاوریم که منظور از این دو علامت سوال چه کسانی هستند اما نکته جالب و نهفته در این عبارت این است که زنگ خطر عدم پاسخگویی بعضی از مسئولین به مطالبات مردم بصدا در آمده است و این خبر چندان خوبی نیست چرا که ولی نعمتان ما مردم-یعنی مسئولین- که ما مردم ولی نعمت آنها هستیم!!! بی خیال پاسخگویی به سوالات و درخواستهای مردم شده اند یا خواهند شد و این موضوع شامل همه مسئولین نمی شود چون برخی از این دوستان،" الساعه" پاسخگوی همه قشرهای مردم هستند و در عمل نیز نشان داده اند.

 

نتایج اخلاقی حاصل از عبارت فوق بشرح ذیل تقدیم اذهان عمومی می شود:

1-ایشان به هیچ سوالی پاسخ نخواهند داد...

نتیجه اخلاقی: هیچ سوالی از طرف مردم پرسیده نشود اگر هم احیاناً سوالی دارند خودشان پاسخ دهند و مزاحم ایشان نشوند.

 

2- تا آقای... و آقای... نباشند اصلاً پاسخ نخواهم داد...

نتیجه اخلاقی: مگر کسی که خودش ... است، ... هم می خواهد؟ ایضاً اینکه، روابط فی مابین ایشان با دو شخص یاد شده نشان می دهد که این سه صندلی به این زودیها در کنار همدیگر قفل نخواهند شد مگر اینکه آن تک صندلی، کدورتهای ناخواسته را دور ریخته و بخاطر رضای خدا و جلب رضایت انبوه مردم به سمت آن دو صندلی حرکت نماید...( اِه)...

اینکار بسیار آسان و راحت است و مردم شهرستان داراب منتظرند تا عندالمطالبه پاسخ سوالات و مشکلات خود را از مسئولین دریافت نمایند.

 

 

جلیل سلمان-7/10/1392

عدالت شهری با طرح مَحَله محوری

جلیل سلمان-امروزه، مفهوم «رشد و توسعه متوازن» آنقدر مورد توجه کارشناسان عرصه های مختلف قرار گرفته است که اغلب برنامه ریزان و مدیران اجرایی آنرا بعنوان یکی از اولویتهای اصلی، کارآمد و تأثیرگذار و بعنوان یک نقشه راه برای دستیابی به معنای واقعی رفاه اجتماعی و توسعه پایدار همواره مورد مطالعه و توجه قرار می دهند.

 

مبحث مدیریت شهری نیز به دلیل ارتباط تنگاتنگ خود با مقوله رشد و توسعه اقتصادی که اسباب رفاه اجتماعی را برای مردم بهمراه خواهد داشت از این قاعده مستثنی نبوده و بعنوان یکی از حوزه های مهم درگیر با مفهوم رشد و توسعه متوازن می تواند با استفاده از روشهای جدید مدیریتی و بهبود نقاط ضعف خود و با اتکاء بر الگوهایی همچون «ارزیابی متوازن» در مواجه با چالشهای پیش رو قدمهای تأثیرگذاری برداشته و مفهوم واقعی توسعه را تجربه نماید.

 

رشد روزافزون جمعیت و به تبع آن گسترش حوزه های شهری از جمله مواردی است که مدیران شهری را در مواجه با تقسیم و تسهیم عادلانه و صحیح امکانات و خدمات با مشکل روبرو نموده است.

 

نگاهی اجمالی به روند توسعه شهرستان داراب نشان می دهد که گسترش حوزه شهری با ارائه خدمات و امکانات موجود همخوانی نداشته و می طلبد تا کارشناسان امر نسبت به بازنگری، اصلاح و بهبود آن بر اساس روش های جدید موجود برنامه ریزی و اقدام نمایند.

 

توزیع عادلانه امکانات و خدمات شهری در مطلوبترین شکل ممکن زمانی میسر خواهد شد که جدول توزیع سرانه امکانات و خدمات بر اساس نیازهای هر منطقه شهری تعیین و بصورت مطلوب هزینه شود.

 

در توزیع خدمات و امکانات شهری موضوع "محله محور نمودن حوزه شهری" راه را برای تسهیم عادلانه امکانات هموار تر می نماید بنحوی که با شناسایی ظرفیتها و قابلیتها، نقاط قوت و ضعف، آمار جمعیتی و ضریب پراکندگی و مواردی از این دست در هر منطقه و بخش از شهرستان داراب می توان نسبت به برنامه ریزی صحیح جهت اجرای طرحها و برنامه های کوتاه و بلند مدت، امکان تولید سرمایه، رونق کسب و کار و نهایتاً ایجاد رفاه و آرامش عمومی اقدام نمود.

 

متاسفانه باید اذعان نماییم مدیریت شهری طی سالهای گذشته آنگونه که باید به سمت تعریف و اجرای طرحهای زیر ساختی که منجر به رشد و توسعه متوازن شود حرکت ننموده و این موضوع را می توان در بخش نظرات خوانندگان و همچنین نامه های اخیر منتشر شده از طرف مردم در سایت داراب آنلاین که نشان از وجود نقاط کور فراوان و نیازمند بهبود و اصلاح در شهرستان داراب می دهد را بخوبی درک و حس نمود و دلایل اصلی این موضوع را می توان در عدم شناسایی صحیح نقاط ضعف و نقاط قوت حوزه شهری، گستردگی حوزه مدیریت شهری، افزایش هزینه ها و کمبود اعتبارات و درآمدهای شهرداری، عدم همکاری مردم در پرداخت بموقع عوارض سالیانه، رفع موانع و مشکلات به صورت موقت و انفرادی و مواردی از این دست تشریح نمود.

 

حال آنکه در شرایط فعلی علاوه بر وجود مشکلات فراوان در سطح شهرستان داراب، پراکندگی جمعیت نیز به عنوان دغدغه ای اساسی بر مشکلات موجود فعلی سایه انداخته و مردم بعنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی همواره متوقعند تا در خصوص توزیع اعتبارات، امکانات و خدمات آنگونه که شایسته است اقدام شود و این خواسته بر حق مردم با بازنگری در برنامه ریزیهای کلان شهری و مدیریتی میسر خواهد شد.

 

نوشته شده توسط جلیل سلمان-13-6-93

دو سوی یک ارتباط

جلیل سلمان-اصولاً هرگونه رویدادی که بتواند مردم و مسوولین یک شهر را در کنار همدیگر قرار دهد اتفاقی بسیار شایسته و مبارک است و باید آنرا به فال نیک گرفت.

برای وقوع یک رویداد مهم اجتـماعی دو رکن اساسی به عنوان پیش نیازهای اصلی مورد نیاز است.مردم به عنوان پیکره ی اصلی جامعه و مسوولین به عنوان متولیان امر.این دو رکن اساسـی همـواره با هم در ارتباط بوده و هر یک می کوشد تا نقش خود را در تحولات اجتماعی پر رنگ تر نماید.

-ارتباطات دو سویه شاخصی برای تعریف یک جامعه موفق است

بنابراین ایجاد ارتباطات دو سویه و سازنده و بیشتر مابین این دو گروه به عنوان یکی از شاخص های جامعه ی موفق اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد.

یکی از راهکارهای نزدیک نمودن مردم و مسوولین، برگزاری مراسم های مختلفی است که به نوعی هم مردم و هم مسوولین به طور مشارکتی باعث ایجاد یک رویداد اجتماعی می شوند.لذا برگزاری هرگونه گردهمایی اجتماعی می تواند در ایجاد و سپس تعمیق این ارتباط دو سویه موثر واقع شود.

برای تأثیرگذاری بیشتر و افزایش سطح اثربخشیِ هر گونه اجتماعِ مردمی لازم است در ابتدا با پیش بینی زمان مناسب، برنامه ریزی دقیق، تعیین بودجه اختصاصی، تعیین متولیان با تجربه، انتخاب مناسب محل برگزاری، مشارکت و همیاری دستگاه های مختلف دولتی، اطلاع رسانی وسیع و بموقع و مشارکت همگانی مردم را به عنوان ابزار مورد نیاز هر گردهمایی مردمی مد نظر قرار داد.

در این میان، مشارکت قشرهای مختلف هنرمندان می تواند به عنوان عاملی اثر گذار، پر رنگ تر نمودن حضور مردم را تثبیت و تضمین نماید.

-رخداداهای اجتماعی عامل همدلی و همسویی مردم با مسوولین

آنچه که امروز شهرستان داراب نیازمند آن است، تعریف محرک های جدید جریان ساز برای ایجاد رخداداهای اجتماعی است تا در سایه آن بتوان همدلی و همسویی آحاد مختلف مردم را رقم زد.این رخدادهای اجتماعی را باید رسانه ای نمود تا منجر به اثربخشی مطلوب شود.در اینجاست که نشریات و رسانه ها به عنوان بازویی اثر گذار در انعکاس رویدادهای جامعه می توانند مد نظر دستگاههای اجرایی قرار گیرند تا با تعاملی سازنده فی مابین مدیران شهرستان و نشریات و رسانه های مجازی، فعالیت های خود را در قالب پوشش خبری به مردم ارائه نمایند.

به عنوان یک ضرورت اجتماعی می طلبد تا مسوولین ارشد شهرستان حضورشان در میان مردم پر رنگ تر باشد چرا که به نظر می رسد در میان مردم بودن می تواند عاملی جهت کاهش دغدغه ها و نگرانیهای مردم باشد و در این میان مردم به عنوان تکیه گاهی قدرتمند می توانند در جریان مشکلات شهرستان قرار گرفته تا این موضوع باعث ایجاد تعهد در آنان شود، تعهدی که می تواند راهگشای حل برخی از موضوعات زمان بر در داراب باشد.

-نگرانیها و مشکلات مردم را از زبان خودشان و در میان خودشان بشنویم.

تجربه اثبات نموده است که بسیاری از چالش ها ، سوال ها، دغدغه ها و نگرانی های مد نظر مردم با حضور مسوولین در کنار آنها حل می شود و این فرصت جدیدی است تا مردم حرف هایشان را بازگو نمایند.انتقادات مردم از مسوولین بزرگترین نعمت و هدیه ای است که در دوران تصدی مدیران ارشد نصیبشان می شود و باید قدر آنرا بیشتر بدانند.

-افراد کارآمد کلید حل مشکلات شهرستان هستند.

مردم دوست دارند مسوولین با عزمی راسخ چشمشان را بر سهم خواهی ها ببندند و اجازه دهند افراد با لیاقت سکان ها را به دست گیرند تا مجموعه ای خوش فکر و موفق تشکیل و مشکلات این دیار محروم سریعتر حل و فصل شود.

اما امسال در کنار برگزاری اعیاد بزرگ و مبارک قربان و غدیر در داراب شاهد برپایی جشن شهرداری و شهروند بودیم، جشنی که موفق شد مسوولین شهر را در کنار مردم قرار دهد.گذشته از اینکه نام جشن برای این مراسم باعث ایجاد شور، نشاط و شادی در مردم داراب شد عاملی جهت همدلی مسوولین، اقشار مختلف مردم و صد البته هنرمندان نیز بود.

انتشار خبر برگزاری این جشن به سرعت فراگیر شد و علاقمندان را به پارک کودک داراب کشانید.این اتفاق میمون با حضور هنرمندان و با اجرای برنامه های مفرح به انجام رسید تا تمرینی برای یک حضور باشد.هر چند که این جشن با کمی برنامه ریزی مناسبتر می توانست از طریق رسانه ملی نیز رصد شود اما مهمترین دستاورد برگزاری این جشن در کنار هم بودن مردم و مسوولین  بود.این رویداد اجتماعی، اتفاقی خجسته و شایسته بود و امیدواریم که شاهد برگزاری بیش از پیش اینگونه مراسم ها در شهرمان داراب باشیم.

این مراسم به همت شهرداری و شورای شهر داراب و در حمایت از انجمن بین المللی بنیاد کودک برگزار شد و جای داشت به نحو شایسته تری بدان پرداخته شود اما از قلم افتاد....

امروز شهرستان داراب نیازمند حرکت های خودجوش مردمی است، حرکت هایی که می تواند عاملی جهت نزدیکی اندیشه های مردم و مسوولین باشد.اشاره به این نکته ضروری به نظر می رسد که با نزدیکی اندیشه ها، کار رونق پیدا می کند و مشکلات پیش رو آسانتر تحلیل و مرتفع خواهند شد.

 

جلیل سلمان

9/9/92

خشتِ اول

جلیل سلمان-جوامع توسعه یافته کنونی با اتکاء به مفهوم رشد و پیشرفت، زیرساخت های ذهنی تک تک افراد جامعه را هدف قرار داده و در این راه با تغییر نوع نگاه آنان برنامه ریزی های کلان مدیریتی خود را شکل می دهند.

بی گمان یکی از شاخص های اصلی توسعه به مبحث نگرش باز می گردد، موضوعی که اگر منجر به تحول شود می تواند مقدمه ای برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت باشد.

«باید بدانیم، از کجا می خواهیم آغاز کنیم، تا بدانیم، به کجا خواهیم رسید، تحولات همچون جزر و مد دریا هستند، وقتی زمان آن را می دانیم نباید از تصمیم گرفتن عقب بمانیم.»

اما برای تکمیل تعریف نگرش، نیازمند استمداد از مهارت نیز هستیم.افراد جامعه غالباً طبق آنچه در درونشان احساس می کنند، بیرونشان را برنامه ریزی می نمایند و این در حالی است که نگرش، همیشه راه خود را به بیرون باز می کند.

پرداختن به واژه نگرش، ورود به مباحث طرح تحول نیست اما به زعم ساموئل جانسون(نویسنده، شاعر و منتقد)، « همه چیز را تغییر دادن بدون تغییر تفکر، تلاشی بیهوده است.»

«جان سی مکسول» به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ کتب راز تحول و چهره شناخته شده جامعه بین المللی معتقد است که نگرش علاوه بر اینکه بیانگر اکنون شماست، پیام آور آینده ی شما نیز هست و ستون های اصلی تحول را نگاهی به تجربیات، ریشه های درونی و بیرونی مشکلات، صداقت، مردم و عناصری از این دست می داند که تاثیرات ناشی از این المانها و با در کنار همدیگر قرار گرفتن شان، تسهیل کننده برنامه ریزی هایی هستند که جامعه کنونی نیازمند توجه به آن است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390 تعداد جمعیت شهرستان داراب 189345 نفر می باشد که از این تعداد 94232 نفر مردان و   95113  نفر را زنان تشکیل می دهند.

بر اساس این آمار، 50630 خانوار در شهرستان داراب زندگی می کنند  که از این تعداد  80203 نفر در نقاط شهری شهرستان ،108451 نفر در نقاط روستایی و 681 نفر غیر ساکن می باشند و پس از جدا شدن شهرستان زرین دشت از آن،  داراب به عنوان هفتمین شهرستان پرجمعیت استان فارس بعد از شیراز، مرودشت، کازرون، لارستان، جهرم و فسا قرار می گیرد که متاسفانه علیرغم رشد فزاینده جمعیتی، به عنوان یکی از نمونه های بارز شهرهای کمتر توسعه یافته، تا کنون بدون سند توسعه، نقشه راه، سند چشم انداز و نهایتاً خط و مشی صحیح مدیریتی بوده است و با انتشار خبر تدوین سند توسعه شهرستان از زبان فرماندار محترم داراب این امید می رود تا شاهد رویکردی جدید در نگاه مجموعه مدیریتی شهرستان داراب باشیم.

انتشار این خبر، واقعیتی تلخ را نیز با خود بهمراه داشت و آن" عدم آینده نگری برخی از مدیران پیشین شهرستان بود".

تدوین سند توسعه هر چند که اتفاق بسیار میمون و مبارکی است اما از طرفی عدم توجه به آن در سالهای گذشته، دسته گلی بازمانده از برخی مدیران سابق شهرستان می باشد که صرفاً سیاست گرایی را به عنوان الویت اصلی خود قرار داده و بدون تعریف و ترسیم شاخص های جامعه محور، قریب به چند سال آب را در هاون کوبیده اند.

بیان این موضوع از طرف فرماندار محترم این سوال را در ذهن متبادر می نماید که چرا داراب با داشتن ظرفیت های غنی و پتانسیل های فراوان و از طرفی انبوه مشکلات و چالش های مدیریتی و اجتماعی، تا کنون بلاتکلیف و بدون هیچگونه نقشه راهی بوده است؟

براستی آیا تا کنون هیچ مسئولی به این نیاندیشیده بود که شهرستان داراب با جمعیتی بالغ بر200 هزار نفر نمی تواند بدون برنامه ریزی و متکی بر باد هوا اداره شود، در حالیکه به صورت نمونه در همین شهرستان و در یک مجموعه 500 نفری، حدود 10 سال پیش نسبت به تدوین سند چشم انداز، نقشه راه، تبیین خط مشی، تدوین استراتژی و شناسایی چالش ها، فرصت ها و تهدیدها اقدام شده است.

 

 

باید در نظر داشته باشیم «شهری پایدار و قابل زندگی است که در آن همه ساکنین از فرصت های یکسان برای مشارکت و بهره مندی از زندگی اقتصادی و سیاسی شهر برخوردار باشند و با گذشت زمان و بروز نیازهای جدید در یک جامعه شهری، لزوم تغییر در برنامه های راهبردی از ضروریات اولیه ای است که همه جوامع متقاضی پیشرفت در نخستین گام نیازمند آن می باشند و حال که با همت برخی از مدیران شهرستان، این سند در حال تدوین می باشد لزوم تعریف دقیق چارچوب های اولیه می تواند کورسوی امیدی برای احیای مجدد موقعیتهای طلایی از دست رفته باشد، بنابراین انتخاب های امروزِ تیم مدیریتی فعلی برای آینده ی شهرستان بسیار تعیین کننده خواهد بود، لذا ترسیم تصویری واقعی از وضعیت کنونی شهرستان داراب بدون در نظر گرفتن تمایلات و گرایش های مختلف سیاسی، هرگونه نگاه حزبی و عدم دخالت سلیقه های رایج و متداولِ بدون نتیجه، با ارائه شفافِ "آنچه که اکنون هستیم " و " آنچه که باید باشیم" می تواند نتیجه ای مناسب را برای مردم فهیم و محروم داراب به ارمغان آورد.

پس برای دستیابی به هریک از اهداف تبیین شده در استراتژی توسعه شهری، لزوم دستیابی به مدیریت و حاکمیت شهری بهبود یافته، رشد اقتصادی و اشتغال فزاینده، کاهش فقر و تداوم آن، اجتناب ناپذیر خواهد بود و ضروری است از جمود فکری و مدیریتی به سمت تغییرات واقعی حرکت نماییم.

در پایان باید اذعان نمود که سند توسعه می بایست کاملاً شفاف و مبتنی بر وضعیت کنونی شهرستان، جلو برنده، علمی، قابل دستیابی و اجرایی شدن، آینده نگر و مطالبه گر، قابل عرضه، رقابتی، سازگار با فرهنگ بومی و تاریخی شهرستان، قابل ارتقاء، چاره ساز، سازمان دهنده، دارای امکان توسعه متوازن، دارای تصویری کلان، صریح، تاثیر گذار و اثربخش باشد تا بتوان بر اساس آن از چالش های موجود، غنی سازی نمود و موانع، مخالفت ها و تفاوت ها را شناسایی و در نهایت چیزی که عرضه می نماییم همان باشد که واقعاً لازم است، تا در سایه آن بتوان شاهد شکوفایی ظرفیت هایی باشیم که در حال حاضر دارای کمترین کاربرد می باشند.

 

 

منابع:

1- نگرش تا تغییر-جان سی مکسول

2-پایگاه خبری تحلیلی داراب آنلاین

3-مقالات مرتبط با CDS

4-استراتژی توسعه شهری-ریاضت

5-سند توسعه راهبردی ورشو2020- دکتر ناصر براتی

 

 

جلیل سلمان-6-11-1392

شما لباس خود را از کدام بِرند انتخاب می کنید؟

جلیل سلمان-سایت داراب آنلاین-اصولاً در جوامع مختلف نوع پوشش و انتخاب لباس هر شخص نشان دهنده شخصیت، اعتقادات درونی، تفکرات و اندیشه های وی می باشد.

هر فرد با انتخاب بِرندی مشخص می کوشد تا جایگاه خود را برای جامعه اش تعریف و تفسیر نماید و با قرار دادن خود در یک سطح اجتماعی مشخص تلاش می نماید تا بطور خاص گوشه ای از سلیقه های کلیدی و متداول خود و یا گروهی که به آنها  وابسته است را به معرض نمایش بگذارد.

 

با قرار دادن افراد یک جامعه در کنار همدیگر یک بافت اجتماعی منحصربفرد تشکیل شده و نمایان کننده فرهنگ کلی آن جامعه خواهد بود.این موضوع شامل همه جوامع بشری بوده و شهرستان داراب نیز به عنوان یک جامعه اجتماعی از این قاعده مستثنی نیست.

 

اگر وقایع و رویدادهای سال 1392 شهرستان داراب را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم قطعاً متوجه این موضوع خواهیم شد که مردم این شهر در سال گذشته با آگاهیِ کامل، فرهنگِ اجتماعی حاکم بر آن را دچار تغییر و تحول نموده و با انتخاب گزینه ای جدید که برآمده از بلوغ سیاسی است آنرا به عنوان اعتباری درخور و شایسته و همچون لباسی فاخر بر قامت اندیشه های پاک و مقدس خود پوشاندند.

این لباس شناخته شده و مشهور از دل ارزشهای اسلامی و فرهنگ ریشه دار آنها برآمده و هیچ یک از شهروندان حاضر به تعویض این لباس نیستند.

کارخانه تولید این پوشاک خاص و منحصربفرد، در همه اقصا نقاط داراب فعالیت می کند و مردم با علاقه و عِرق خاصی آنرا پوشیده و حتی پوشیدن آنرا به دیگران توصیه می نمایند.

جنس این لباس با همه لباسهایی که دیده ایم کاملاً متفاوت است و از نوع بافت آن به این نتیجه می رسیم که حاصل آگاهی، بیداری و برآمده از سالها صبر، تحمل و شکیبایی در برابر ناملایمات است که امروز در این لباس به منصه ظهور رسیده و در میان مردم این منطقه همه گیر شده است.

با نگاهی به جامعه امروزی داراب جای خالی چنین لباس زیبایی شدیداً احساس می شد و اکنون به عنوان برکتی فرحبخش، نوید بخش فردایی بهتر برای مردمانش می باشد.

تعدی به این لباس در نگاه مردم به معنای توهین، پایمال نمودن حقوق شهروندی و بی احترامی به اندیشه های آنان است و مردم متعدیان به این نوع پوشش را از خود دور می نمایند.

البته در چندین نوبت تلاشهای بی نتیجه ای از طرف برخی نا اهلان جهت بد نام نمودن این لباس، تغییر کاربری، تغییر جنس، رنگ و اندازه آن و همچنین برنامه ریزیهای فراوانی جهت جدا کردن مردم داراب از این لباس به انجام رسید اما با توجه به جنس مرغوب، رنگ روشن، تار و پود محکم، زیبایی ماندگار، انسجام پایدار و دشمن شکنی این لباس فاخر و کارآمد هیچ کس حاضر به پوشیدن لباس دیگری بجز این لباس نیست.

مردم داراب نام این لباس را « مطالبه گری » نهاده اند که جنس آن از « آگاهی »، تار و پودش از « همبستگی » و رنگ آن « شفاف » است و پوشیدن آن به همه عزیزان توصیه می شود.

از مزایای بسیار مهم و غیر قابل انکار این لباس رایگان بودن آن است و در همه جا یافت می شود و می توان آنرا به دیگران هدیه داد هر چند که این لباس قواره تن اشخاصی که در داراب بجای تجمیع، دم از تفکیک می زنند نخواهد شد.   

بنابراین دوستانی که در صدد تفرقه افکنی، تفکیک قومیتها و بهره برداری سیاسی و حزبی از مردم صدیق و شریف داراب هستند بهتر است دست از فعالیتهای پشت پرده خود برداشته و با پوشیدن این لباس، همرنگ مردم داراب شوند زیرا از قدیم گفته اند:" گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو"...

 

 

***

بِرند: تعریف انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) برای برند چنین است: " یک نام تجاری(اصطلاح حقوقی بکار رفته برای Brand) یک نام ، اصطلاح ، علامت ، نشان یا طرح یا ترکیبی از این هاست که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالاها یا خدمات با رقبا به کار می رود.