چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ
چِنُ وِن

چِنُ وِن

تاریخ و فرهنگ

مرمت سکه نقره ساسانی ضرب شده در دارابگرد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: این سکه درسال سی و هفتم سلطنت خسرو دوم و در ضرابخانه دارابگرد ضرب شده است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سکه نقره دوره ساسانی در کارگاه حفاظت و مرمت آثار تاریخی این معاونت مرمت و مستندسازی شد.

به گزارش داراب آنلاین به نقل از روابط عمومی این سازمان محمود بختیاری شهری ضمن اعلام خبر فوق افزود: سکه مکشوفه در آتشکده آذر برزین مهر در فعالیتهای مرمتی و نجات بخشی این بنا در ضلع جنوبی این آتشکده به دست آمده است.
وی در ادامه اظهار داشت: تاکنون 3 عدد سکه نقره ساسانی طی برنامه های مرمتی و باستان شناسی از آتشکده های خراسان رضوی کشف شده است که دو مورد آن مربوط به بندیان درگز و متعلق به خسرو اول (انوشیروان) و دیگری متعلق به خسرو دوم (پرویز) می باشد که این امر نشانگر توجه این دو شهریار ساسانی به آبادانی مراکز مذهبی در خراسان بزرگ دارد.
ربابه موسی زاده کارشناس گروه حفاظت و مرمت این سازمان نیز در ادامه توضیح داد: شی مذکور جنسیت خالص با آلیاژ نقره و استحکام تقریبا مطلوب داشت و رسوبات سیاه رنگ و قهوه ای در تمام سطح و گاهی سبز در بعضی نقاط مشهود و آشکار بود.
وی با اشاره به اینکه نقش پشت و رو سکه قبل از رسوب زدایی نامشخص و در این حالت واضح نبود گفت: مستندسازی و تهیه عکس قبل از مرمت صورت گرفت و پاکسازی به روش توامان فیزیکی و شیمیایی و طی چند مرحله همراه با شستشوی مداوم انجام پذیرفت و پس از رسیدن به نقوش اصلی جهت بررسی بیشتر به باستانشناسان تحویل گردید.
علی حسن آبادی باستان شناس دفتر محوطه های تاریخی این سازمان هم در ادامه گفت : بر اساس مطالعات اولیه انجام شده سکه نقره مکشوفه متعلق به سالهای پایانی سلطنت خسرو دوم است که بر روی سکه نیم تنه پادشاه در حالی که به سمت چپ نگاه می کند تصویر شده است و در سمت چپ نیز تصویر نام پادشاه و درسمت راست القاب وی نوشته شده است که متاسفانه به دلیل سائیدگی قابل خواندن نیست.
وی در ادامه گفت: در پشت سکه و میان سه حلقه تصویر آتشدان و دو پرستار آتش نقش شده است و در سمت چپ تصویر سال سلطنت پادشاه و درسمت راست تصویر محل ضرب سکه به خط پهلوی ساسانی نوشته شده و نسبتا سالم و قابل خواندن است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: این سکه درسال سی و هفتم سلطنت خسرو دوم و در ضرابخانه دارابگرد ضرب شده است.
شایان ذکر است: سکه های ساسانی اسناد و مدارک گرانبهائی از تاریخ فرهنگ ، هنر و مذهب ایران به شمار می روند و سکه ها ی این دوره از جنس طلا، نقره، برنز و آلیاژی از قلع و سرب هستند، از مهمترین ویژگیهای سکه های ساسانی تاریخ ضرب آنهاست، خواندن و مطالعه آنها بسیاری از مسائل و ابهامات موجود از دوره ساسانی روشن می کند.
همچنین لازم به یادآوری است که در دوره ساسانیان با جلوس هر شهریار (پادشاه) بر تخت سلطنت مبدا تاریخ آغاز و با خاتمه سلطنت او تاریخ مذکور به پایان می رسید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد